پنجره آبی... همیشه ولی تنها

در گستره ‌ادبیات وموضوعات مهمی دیگر

پنجره آبی... همیشه ولی تنها

در گستره ‌ادبیات وموضوعات مهمی دیگر

دولت ها به دنبال ارتش الکترونیکی


دولت ها به دنبال ارتش الکترونیکی

15 بهمن 1387 - باید توجه داشت که با رشد چشمگیر فناوری و نفوذ آن در بخش های مختلف زندگی ماشین های بزرگ دیگر جایی نخواهند داشت و سیستم های امنیتی دیجیتالی و سلاح های تکنولوژیک می توانند جایگزین مناسبی برای روش های سنتی نظامی باشند. با انجام این قرارداد جدید از این پس کشتی های جنگی می توانند امکانات نظامی بیشتری را در خود جای دهند و کارایی بیشتری داشته باشند. دولت های فرانسه و بریتانیا برای رشد هرچه بیشتر فناوری در سلاح های نظامی مرکز جدیدی را با نام «سازمان فناوری های الکترونیکی» راه اندازی کرده اند.

این مرکز به گونه ای طراحی شده که می تواند پیش از تولید هر فناوری آن را به کمک کامپیوترهای بزرگ و پیشرفته شبیه سازی کرده و توانایی های آن را در زمینه های مختلف بسنجد. اما نکته جالب توجه در این زمینه آن است که توسعه فناوری های پیشرفته برای پیشبرد اهداف نظامی تنها مربوط به کشورهای اروپایی و توسعه یافته نمی شود و کشورهای آسیایی نیز از هم اکنون اقدامات وسیعی را در این زمینه انجام داده اند. از جمله کشورهای موفق در این زمینه که طی سال های اخیر موفقیت های بیشماری را کسب کرد، چین بوده است. کشور چین که امروزه خود را به یکی از بزرگ ترین مراکز اقتصادی جهان تبدیل کرده چندی پیش نخستین روبوت هوشمند خود را برای حضور در عملیات های جنگی و نظامی به اتمام رساند.

این روبوت جدید که 1.Vanguard No نام گرفته بیشتر برای شناسایی مواضع دشمن مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند پس از قرار گرفتن در موقعیت دقیق خود، بمب های کارگذاشته شده را خنثی کند و با حملات پیاپی دشمن را از پای دربیاورد.

مقامات ارشد ارتش چین بر این باورند که 1.Vanguard No می تواند در مناطق مین نخستین روبوت نظامی چین توسط گروهی از محققان این کشور در شهر زیگانگ در استان سیچوان این کشور ساخته شد. با وجود موفقیت آزمایش های مختلف روی این روبوت، برخی کارشناسان حضور این ابزار را در حملات نظامی چین غیرضروری می دانند و معتقدند که روبوت ها نمی توانند جایگزین انسان ها شوند. برای اطمینان هرچه بیشتر در مورد1.Vanguard No، دولت چین به صورت علنی آزمایشات خود را روی این روبوت انجام داد. در این آزمایش گروهی از نظامیان چینی به عنوان گروگان وارد صحنه شدند و 1.Vanguard No مجبور بود در کوتاه ترین زمان ممکن دشمن فرضی را از پای در بیاورد.
این روبوت هوشمند پس از ورود به صحنه گروگانگیری موفق شد با استفاده از برنامه ریزی دقیق گروگان ها را نجات دهد و جلوی هرگونه آسیب رساندن به آنها را بگیرد. این روبوت می تواند با سارقان مسلح نیز مقابله و آنها را دستگیر کند. علاوه بر موارد یاد شده، سیستم داخلی این سرباز آهنی قابلیت شناسایی و خنثی کردن بمب های ساعتی، مین های دست ساز، بمب های شیمیایی و... را نیز دارد و به همین خاطر می تواند در موقعیت های خطرناک که امکان حضور انسان ها نیست، کار خود را انجام دهد.

Vanguard No.1 که با سرعت دو متر بر ثانیه حرکت می کند، به هوش مصنوعی مجهز شده تا در مواقع لزوم به تنهایی تصمیم گیری کند. علاوه بر این فرماندهان نظامی به کمک دستگاه بی سیم خود می توانند کنترل این روبوت را در اختیار بگیرند و با ارسال پیام های صوتی آن را هدایت کنند. روبوت هوشمند چینی ها قادر است پس از شناسایی بمب یا موقعیت دشمن، از آن تصویربرداری کند و از طریق فناوری بی سیم، در کوتاه ترین زمان ممکن تصاویر تهیه شده را به ماموران پلیس انتقال دهد. دوربین نصب شده روی Vanguard No.1 به حسگرهایی مجهز شده است که می تواند حجم و وزن بمب ها را به طور دقیق شناسایی کند و این اطلاعات را در اختیار مسوولان خود بگذارد تا آنها بتوانند بهترین تصمیم ممکن را در مواقع حساس اتخاذ کنند.

لیو فوجون مدیر یکی از شرکت های علمی موجود در شهر زیگانگ که در ساخت این روبوت نقش داشته می گوید: «1.Vanguard No در پی همکاری های 10 عضو برتر ارتش چین تکمیل شده است. کارشناسان ما برای ساخت این روبوت شش ماه به صورت شبانه روزی فعالیت کرده اند. این روبوت به کمک چرخ های مخصوص حرکت می کند و می تواند پس از عبور از سطوح شیب دار و منحنی، از بین انبوه مردم خود را به مقصد نهایی برساند. این روبوت می تواند در فضایی به وسعت 5/1 متر به طور کامل بچرخد و مسیر حرکت خود را تغییر دهد.»گذاری  شده، عملیات های خطرناک نظامی، عملیات های خنثی کردن بمب، شناسایی مواضع دشمن و... به طور کامل جایگزین انسان ها شود و نیاز این کشور را برای استفاده از نیروهای انسانی مرتفع سازد. این دستگاه هوشمند می تواند رنگ اشیای پیرامون خود را شناسایی کند و صحبت های رد و بدل شده بین افراد را متوجه شود
.

دولت چین اعلام کرده است در این روبوت توانایی تشخیص فاصله میان اجسام مختلف نیز وجود دارد و به راحتی می تواند اشیای مفید را از اشیای مضر شناسایی کند. اگر یک اسلحه گرم در اختیار 1.Vanguard No قرار داده شود، این روبوت مانند افسر نظامی به جنگ دشمن می رود و گلوله های خود را دقیقاً به هدف می زند.

ووآن مشاور سیاسی ارتش چین درباره این روبوت جدید توضیح داد: «این روبوت در مراحل بعدی پیشرفت های بیشتری خواهد داشت و به جای استفاده از چرخ به پاهای الکترونیکی مجهز خواهد شد. با این تحول 1.Vanguard Noمی تواند از دیوار بالا رود، از گودال ها بیرون بیاید و از راه دور مناطق را زیر نظر بگیرد

در مرکز فرماندهی سه کامپیوتر پیشرفته به صورت مستمر فعالیت های این روبوت را زیر نظر می گیرند. ارتش چین در این باره اعلام کره است: «هر وقت که این روبوت به حرکت درمی آید کامپیوترهای ما به صورت خودکار تمام اطلاعات مربوط به فعالیت های آن را در خود ذخیره می کنند و موقعیت روبوت را در اختیار ماموران قرار می دهند

اگر1.Vanguard No در اطراف خود یک بمب را شناسایی کند، در کوتاه ترین زمان ممکن افسران پلیس را در جریان می گذارد تا آنها به مردم منطقه اطلاع دهند که آن مکان را ترک کنند. در این شرایط ربوت به بمب نزدیک می شود و با شناسایی مدارهای الکترونیکی که در آن به کار برده شده، بمب را خنثی می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد